Sådan skriver du et godt blogindlæg – 4 tips til at fastholde dine læsere

At skrive godt indhold er et af de vigtigste elementer på din blog. Uanset hvor godt et teknisk fundament, din side har, nytter det ingenting, hvis dit indhold er dårligt skrevet. Så er der nemlig ingen, der vil læse det, og bloggens formål falder til jorden. Har du rigtig meget på hjerte, men ved ikke, hvordan du skal formulere dig? Bliver dine blogindlæg forvirrende eller vil du bare gerne blive bedre til at skrive? Så læs med her, hvor du får 4 gode tips til, hvordan du skriver et godt blogindlæg, der holder dine læsere fanget.

Tip 1: Skriv relevant

Den vigtigste regel er, at du kun skriver det, der er relevant for din læser. Hvis du skriver et indlæg om en lagkageopskrift, skal du altså ikke begynde at fortælle om din ferie i Sydamerika – medmindre det er fordi, du bagte lagkage for dine sydamerikanske venner på din rejse. Undgå udenomssnak og tag dine læsere seriøst. De har valgt at klikke sig ind på dit blogindlæg, fordi de forventer at læse om noget bestemt. Det er derfor din opgave, at indfri de forventninger.

Internetlæsere er et utålmodigt folkefærd. De skimmer ofte teksten, og derfor er det vigtigt, at dit indhold er relevant og interessant, hvis de skal give sig tid til at læse. Du kan fastholde din læser på mange måder, som jeg vil uddybe senere i indlægget, men overordnet er det bedste råd at skrive indhold, der er præcist og væsentligt, i stedet for bare at fylde ord på din tekst.

Tip 2: Hav struktur

Det nytter ikke at have noget på hjerte, hvis din struktur er rodet, og dit indhold forvirrer læseren. Bliver læseren forvirret, får de ikke den information, de ønskede, da de klikkede på dit blogindlæg, og så er de længe videre. Løsningen er at have struktur i både indhold og layout.

Struktur i indhold

For at opnå overskuelighed i din tekst, er det en god idé, at have en idé om, hvordan dit blogindlæg skal bygges op, inden du skriver. På den måde undgår du at lave fejlen i trin 1 og skrive udenom emnet. Der er mange måder at strukturere sit blogindlæg på, men én måde kunne være:

  1. Intro: Start med en introduktion på ca. 100 ord, hvor du præsenterer emnet. Ved at have et keyword i introduktionen bekræfter du din læser i, at de er landet på den rigtige side, og det er både de og Google rigtig glade for.
  2. Hoveddelen: Her skriver du løs om emnet – selvfølgelig gode og relevante afsnit, der besvarer din læsers evt. spørgsmål og giver lyst til at læse videre. Du kan fastholde din læser med sætninger som: ”Du skal også vide…”, ”Du tænker måske…” og ”Men prøv lige at se her…”.
  3. Afrunding: Dit blogindlæg skal rundes af på en naturlig måde, så det ikke stopper brat. Skriver du et informerende blogindlæg, så opsummer kort dine pointer eller henvis til sider, hvor dine læsere kan få mere viden om emnet. Afslut med en Call To Action, hvor du opfordrer læseren til at kommentere, tilmelde sig dit nyhedsbrev eller hvad nu dit formål med indlægget er. Du kan også engagere din læser ved at spørge om han eller hun har oplevet noget lignende. Det vigtigste er, at der er en naturlig afrunding på indlægget.

Struktur i layout

For at gøre din tekst læsevenlig, er det vigtigt, at du undgår den såkaldte ”wall of text” og skriver i korte afsnit. Det giver luft til teksten og gør den visuelt indbydende at se på. På den måde bliver teksten mere overskuelig for læseren, samtidig med at den er mobilvenlig, og det øger igen SEO-værdien. Den utålmodige læser skimmer teksten, og derfor er det vigtigt at dele teksten op med fængende deloverskrifter eller på anden måde fange læserens interesse ved at fremhæve bestemte ord eller sætninger. Det kan gøres ved at markere med fed eller kursivere, så sætningen står frem. Du kan også opstille dele af teksten som punktform for at bryde tekstens layout.

Tip 3: Skriv til din målgruppe

Når du skriver, er det vigtigt, at du skriver til din læser. Din læser kan være alle mulige forskellige personer, og mange er bare helt almindelige mennesker. Derfor er det vigtigt, at du ikke går all in på fagsprog, også selvom du er ekspert på et bestemt område. Det vil bare forvirre din læser eller virke arrogant. Kend derfor din målgruppe og brug de ord, de bruger. Skriver du, som dine læsere taler, er der større sandsynlighed for, at du vil rangere på de rigtige søgeord, og det gør din blog eller virksomhed mere synlig (Se blogindlægget om on-page SEO for mere info om søgemaskineoptimering).

Tip 4: Varier dit sprog

Selvom du skal skrive i et letlæseligt sprog, betyder det ikke, at du skal starte alle sætninger på samme måde. Ingen gider læse et blogindlæg, hvor det samme ord indgår i hver eneste sætning. Det dræber teksten og gør den kedelig at læse. Derfor er synonymer guld værd. Ved at bruge synonymer eller ord, der relaterer til emnet, får du et varieret sprog, der er meget mere interessant at læse. Brug en synonymordbog eller Words egen synonymfunktion ved at højreklikke på ordet og vælge ”synonymer”.

Vær dog opmærksom på at Word ikke kan skelne, hvis et ord har flere betydninger. En ”løber” kan både være en person eller et stykke stof. Søger du dog på synonymer i Word, får du kun ord som ”gulvmåtte” – og det er ikke meget værd i en tekst, hvor du skal skrive om en maratonløber.

Du kan også variere hele sætninger for at gøre din tekst mere levende. Den samme sætning kan skrives på mange måder, og du kan med fordel gøre brug af det for at give teksten mere liv. Se bare her:

  1. Det er en god idé, at variere sit ordforråd, når man skriver blogindlæg. (Den klassiske opbygning, som mange benytter sig af)
  2. Når man skriver blogindlæg, er det en god idé at variere sit ordforråd. (Her har jeg byttet rundt på de to sætninger ovenfor)
  3. Er det en god idé at variere sit ordforråd, når man skriver blogindlæg? (Ved at stille et spørgsmål engagerer du læseren i teksten)
  4. Varier dit ordforråd, når du skriver blogindlæg! (Bydeform – du gør din sætning til en ordre!)

Brug både korte og lange sætninger for at give dynamik til teksten, men pas på med ikke at gøre dine sætninger alt for lange. Så taber du nemlig læseren. Sæt hellere et punktum for meget end for lidt. Du kan også vælge at indlede dine sætninger med ord som: ”Desuden” (er det en god idé), ”Faktisk” (er det en god idé), og ”Husk lige at” (variere dit sprog)”. De fastholder læserens opmærksomhed, og giver teksten mere energi.

Skriv, skriv og atter skriv!

Du er nu blevet præsenteret for, hvordan man kan skrive et godt blogindlæg. Jeg håber, du har fået noget ud af det, om end ikke andet så en lidt bedre forståelse for nogle af de værktøjer, man kan benytte sig af. Måske har du selv skrevet blogindlæg på en helt anden måde eller måske har du nogle gode idéer, der ikke er nævnt her? Skriv dem i en kommentar, så vi alle kan få glæde af det, eller del dine tanker i et af vores fora.

Når du går i gang med at skrive blogindlæg om lidt, så husk: Skriv relevant og skriv i et forståeligt sprog, uden at det bliver kedeligt! Hav luft og overskuelighed i din tekst og (som jeg ikke har nævnt endnu) skriv om det, du brænder for. Det er jo derfor, du gør det, ikke?

Rigtig god skrivelyst fra Bloggerspace!

3 Comments

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

  1. jeg syntes det er helt ulideligt at læse i en masse små rubrikker fordi så bliver teksten ikke ligeså sammenhængende